Markedsføring via e-mail bliver snart lettere

Erhvervs- og vækstministeren fremsatte den 12. oktober 2016 lovforslag til en revideret og forenklet markedsføringslov. Loven vil blandt andet lempe reglerne for, hvornår og hvordan virksomheder må markedsføre deres produkter og ydelser via e-mail til forbrugere og andre virksomheder.

”De nuværende regler har gjort mange erhvervsdrivende usikre på, præcist hvad de må eller ikke må, når det gælder markedsføring via elektronisk post. Det nye lovforslag lemper reglerne på området og gør dem lettere at praktisere”, udtaler Roberto Panada fra Alliance Advokater.

Virksomhederne kan udvide indholdet

Markedsføringsloven har i mange år begrænset indholdet af e-mail-markedsføring til virksomhedens ’egne tilsvarende produkter’. Anbefalingen fra markedsføringsudvalget bag revideringen af loven lyder imidlertid, at indholdet skal styres af de forventninger, virksomheden har skabt hos forbrugerne.

”I praksis betyder det, at virksomhederne kan udvide indholdet. Forbrugerne skal bare vide på forhånd, hvad det indebærer og godkende det. Køber man f.eks. sin nye mobiltelefon i det lokale supermarked, er markedsføringen ikke begrænset til elektronik. Alle supermarkedets produkter kan under nærmere betingelser indgå i markedsføringen”, forklarer advokat Roberto Panada.

Virksomheder kan omgå samtykke

Normalt må en virksomhed ikke sende e-mail-markedsføring uden samtykke fra modtager. Det gælder både i forhold til forbrugere og andre virksomheder. Hvis det nye lovforslag vedtages, bliver det under nærmere betingelser fremover muligt at omgå det obligatoriske samtykke.

”Lovforslaget er skabt i den ånd, at det skal skabe de bedste forudsætninger for velfungerende markeder. Her har udvalget lagt vægt på, at formelt samtykke ikke bør hæmme de tilfælde, hvor det kan være praktisk for virksomheder at kunne kommunikere”, forklarer advokat Roberto Panada og fortsætter:

”Det formelle krav om samtykke kan omgås, hvis afsender enten har modtager som kunde eller har fået modtagers e-mailadresse i forbindelse med tidligere erhvervsmæssig kontakt. Det kan f.eks. være, at de to parter har mødt hinanden til et møde. Her kan det måske skabe et værdifuldt samarbejde, hvis de efterfølgende udveksler markedsføringsmateriale. Det kræver dog, at markedsføringens indhold er relevant for modtagers arbejdsfunktion”, påpeger advokat Roberto Panada.

Lovforslaget forventes at træde i kraft 1. juli 2017

Modelfoto: Colourbox.com

TILBAGE

KONTAKT

Alliance Advokater
Hørsholm ApS

Hovedgaden 47
2970 Hørsholm
CVR. 2938 7842

(+45) 4579 2111
mail@alliance2970.dk

DOWNLOAD BILLEDE

Klik på billedet for at downloade